Een netwerkgesprek is geen koude acquisitie!
Vaak zien mensen een netwerkbijeenkomst als een 1-op-1 gelegenheid voor koude acquisitie. Zonder dat je iemand kent, ga je al verkopen. Dat heeft meestal geen of een averechts effect. Mensen doen namelijk zaken met mensen; ze willen eerst weten wat jij voor een persoon bent, voordat ze jou een opdracht gunnen.
Top 10 vragen om te stellen
Om op een goede manier een netwerkgesprek op gang te helpen vind je hieronder 10
vragen die je kunt stellen. Je hoeft ze niet allemaal in één keer te gebruiken! Zodra je ontdekt
waarom iemand “doet wat hij doet” oftewel waarom iemand gepassioneerd is over zijn
bedrijf, zul je zien dat dit je een kans biedt om een echte verbinding tot stand te brengen en
vaak een duurzame en wederzijds aantrekkelijke relatie op te bouwen.
De vragen worden nóg effectiever als ze ook aan jou worden gesteld, bijvoorbeeld tijdens
een 1-op-1 gesprek!
- Wat doe je?
- Wat is jouw doelgroep?
- Wat vind je het leukst aan wat je doet?
- Wat is er nieuw binnen jouw bedrijf?
- Wat is de grootste uitdaging voor jou en jouw bedrijf?
- Wat onderscheidt jou ten opzichte van jouw concurrenten?
- Waarom ben je met je bedrijf begonnen?
- Waar is jouw bedrijf gevestigd?
- Wat is je populairste product?
- Hoe genereer je het grootste deel van jouw omzet?
Bonustip
Deze vraag stel je soepel en oprecht: “Waaraan kan ik herkennen dat iemand waarmee ik
in contact kom een goede potentiële klant voor jou is?”. Deze vraag stelt bijna niemand
en onderscheidt jou van anderen. En je toont er één van de top kenmerken van een “master”
netwerker mee: behulpzaamheid.
Bron: BNI Podcast